ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Siedzibą Fundacji „SUPPORT” jest miasto Łobez.
- Terenem działania Fundacji „SUPPORT” jest obszar Rzeczpospolitej
- Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
- Dla efektywnego realizowania celów Fundacja może współpracować i współdziałać z innymi organizacjami o zbieżnych celach w kraju i zagranicą.
- Fundacja może tworzyć oddziały, przedstawicielstwa, filie, a także tworzyć i przystępować
do spółek.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2167) oraz przepisów niniejszego statutu, zgodnie z obwiązującym porządkiem prawnym i Konstytucją RP.
§ 3
Fundacja używa pieczęci podłużnej lub okrągłej, określającej jej nazwę i siedzibę.
§ 4
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, tytuły honorowe i przyznawać je osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji i przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 5
Celem Fundacji SUPPORT” jest:
- prowadzenie wszechstronnej działalności służącej integracji i wyrównywaniu szans grup słabszych lub zagrożonych społecznym wykluczeniem, osób wykluczonych społecznie;
- ochrona środowiska;
- kultura fizyczna i sport;
- opieka zdrowotna;
- pomoc społeczna;
- przeciwdziałanie bezrobociu;
- ochrona i promocja zdrowia;
- rozwój kultury;
- rozwój turystyki;
- działalność informacyjna;
- działalność charytatywnej:
- sfera zadań publicznych, obejmująca zadania w zakresie:
a) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
b) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
c) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;
d) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
e) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
f) działalności charytatywnej;
g) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
h) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
i) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
j) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 i 567);
k) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
l) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
m) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
n) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
o) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
p) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
q) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
r) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
s) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
t) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
u) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
v) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
w) turystyki i krajoznawstwa;
x) porządku i bezpieczeństwa publicznego;
y) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
z) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
aa) dzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
bb) ratownictwa i ochrony ludności;
cc) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
dd) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
ee) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
ff) promocji i organizacji wolontariatu;
gg) pomocy Polonii i Polakom za granicą;
hh) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
ii) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 1569 i 1726);
jj) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
kk) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
ll) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
mm) rewitalizacji;
nn) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;
13. strefa działań na rzecz rozwoju mediacji oraz alternatywnych metod rozwiązywania sporów.
§ 6
Fundacja „SUPPORT” realizuje swoje cele statutowe poprzez:
- działalność edukacyjno – profilaktyczną,
- działalność terapeutyczno – korekcyjną,
- działalność informacyjno – konsultacyjną,
- działalność edukacyjno – szkoleniową,
- pomoc społeczną i pracę środowiskową,
- działalność promocyjną i organizację wolontariatu,
- działalność wspomagającą technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz inne podmioty działające w sferze pożytku publicznego,
- opracowywanie i realizację programów stypendialnych i szkoleniowych dla młodzieży szkolnej i akademickiej, wolontariuszy oraz specjalistów z różnych dziedzin,
- realizację działań, mających na celu podnoszenie szans na uzyskanie zatrudnienia osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym organizowanie szkoleń, usługi doradcze, pomoc w znalezieniu pracy, tworzenie nowych miejsc pracy,
- organizowanie imprez i spotkań,
- działalność w zakresie opieki zdrowotnej,
- współpracę z osobami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi prowadzącymi działalność w zakresie objętym celami Fundacji,
- działalność w zakresie mediacji jak też alternatywnych metod rozwiązywania sporów,
- poradnictwo prawne i obywatelskie,
- działalność szkoleniową,
- działalność wydawniczą,
- działalność taksówek osobowych,
- działalność polegająca na transporcie lądowym pasażerskim,
- działalność pocztową i kurierską,
- działalność związana z projekcją filmów,
- działalność gastronomiczną,
- działalność polegająca na przetwarzaniu danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,
- działalność portali internetowych,
- działalność polegająca na wynajmie i zarządzeniu nieruchomościami, własnymi lub dzierżawionymi,
- działalność rachunkowo – księgową; doradztwo podatkowe,
- działalność polegająca na poprawie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- działalność polegającą na doradztwie w zakresie prowadzenia działalność gospodarczej i zarządzania,
- działalność polegającą na badaniach naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych,
- działalność polegającą na badaniu rynku i opinii publicznej,
- działalność polegającą na badaniach i pracach rozwojowych w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych,
- działalność fotograficzną,
- działalność związaną z tłumaczeniami,
- działalność związaną z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników,
- działalność agencji pracy tymczasowej,
- działalność polegającą na kształceniu ustawicznym dorosłych i pozostałe formy kształcenia,
- działalność polegającą na wykonywaniu fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura,
- działalność polegająca na nauce języków obcych,
- działalność wspomagająca edukacje,
- praktykę lekarską,
- działalność fizjoterapeutyczna,
- działalność pogotowia ratunkowego,
- działalność w zakresie opieki zdrowotnej,
- działalność związana ze sportem,
- działalność rozrywkowa i rekreacyjna,
- działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.
ROZDZIAŁ III
SPOSÓB ZORGANIZOWANIA FUNDACJI „SUPPORT”
§ 7
- Organami kierującym działalnością Fundacji „SUPPORT” jest Zarząd
- Członków Zarządu Fundacji powołują i odwołują Fundatorzy w drodze uchwały.
- W przypadku śmierci Fundatora, wszelkie kompetencje danego Fundatora przechodzą, z mocy Statutu, na Pełnomocnika Fundatora. Pełnomocnika tego dany Fundator powołuje w formie pisemnej decyzji, która składana jest przez Fundatora Zarządowi oraz pozostałym Fundatorom.
- Pełnomocnik może być przez Fundatora w każdej chwili odwołany, o czym Fundator pisemnie informuje Zarząd i pozostałych Fundatorów. Pełnomocnik może również w każdej chwili złożyć pisemne oświadczenie Fundatorowi o zrzeczeniu się swojej funkcji. Po śmierci Fundatora Pełnomocnik Fundatora może zrzec się tej funkcji w formie pisemnej z podpisem poświadczonym przez notariusza, a także powołać na swoje miejsce innego Pełnomocnika Fundatora.
- Po zrzeczeniu się funkcji przez Pełnomocnika Fundatora lub jego śmierci, bez powołania innego Pełnomocnika Fundatora, a także w razie nie wyznaczenia Pełnomocnika Fundatora przez Fundatora przed jego śmiercią, Pełnomocnika Fundatora ustanawia się w drodze uchwały powziętej na posiedzeniu przez pozostałych Fundatorów, Pełnomocników Fundatorów i członków Zarządu. Uchwała powinna zostać podjęta bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy z uprawnionych do głosowania, po zawiadomieniu ich przez Zarząd z 14 dniowym wyprzedzeniem o potrzebie podjęcia tej uchwały, miejscu i czasie powiedzenia. Pełnomocnik ustanowiony w tym trybie może być odwołany w każdej chwili, w ten sposób w jaki następuje powołanie większością dwóch trzecich głosów.
ZARZĄD FUNDACJI
§ 8
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem, kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- W skład Zarządu Fundacji wchodzi od 3 do 5 osób, powoływanych na czas nieokreślony, które pełnią funkcję Prezesa, Wiceprezesa i Członków Zarządu.
- Do zadań Zarządu Fundacji należy:
1) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
2) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji i odpowiadanie za realizację jej celów statutowych,
3) opracowywanie i realizacja rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji,
4) określanie struktury organizacyjnej Fundacji,
5) sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji,
6) zarządzanie majątkiem Fundacji,
7) uchwalanie regulaminów i aktów wewnętrznych Fundacji,
8) przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
9) realizacja zadań przypisanych pracodawcy,
10) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia dla pracowników Fundacji,
11) podejmowanie decyzji o przystąpieniu do spółek, zrzeszeń i innych organizacji,
12) występowanie z wnioskiem w sprawie zmian, połączenia oraz likwidacji Fundacji,
13) dokonywanie zmian w statucie
- Uchwały Zarządu Fundacji podejmowane są większością głosów. W przypadku równej liczby głosów „za” uchwałą i „przeciw” uchwale (z pominięciem głosów „wstrzymujących się”), decydujący jest głos Prezesa.
- Uchwały podejmowane są na posiedzeniach albo obiegowo w drodze indywidualnego zbierania głosów.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy – dwa razy w roku,
- Członkowie Zarządu Fundacji mogą być zatrudniani przy realizacji zadań statutowych
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań
- Zarząd Fundacji może powołać biuro do prowadzenia bieżących spraw Fundacji.
- Oświadczenia woli w zakresie spraw majątkowych o wartości powyżej dziesięciu tysięcy złotych, składa dwóch członków Zarządu działających łącznie w tym Prezes lub Wiceprezes, a o wartości równej i niższej niż dziesięć tysięcy złotych oświadczenie woli składa jednoosobowo Prezes albo Wiceprezes.
ROZDZIAŁ IV
MAJĄTEK FUNDACJI
§ 9
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000 zł (słownie: dwa tysiące złotych), darowizny i zapisy, dochody ze zbiórek i akcji organizowanych przez Fundację lub na jej rzecz, zyski z działalności gospodarczej, nieruchomości i praw pochodzących z nieodpłatnych przysporzeń lub nabyte odpłatnie oraz inne wpływy uzyskane ze statutowej działalności Fundacji zgodnie z obowiązującymi
- Dochodami Fundacji są:
1) darowizny, spadki, zapisy,
2) dotacje i subwencje osób prawnych,
3) dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
4) dochody z majątku Fundacji,
5) odsetki bankowe,
6) dochody z działalności gospodarczej,
7) inne
- Majątek Fundacji służy do realizacji celów
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym majątkiem.
- Majątkiem i dochodami fundacji zarządza Zarząd
- Rokiem obrachunkowym i sprawozdawczym Fundacji jest rok
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z obowiązującymi
- Fundacja nie ma prawa do podejmowania działań polegających na:
1) udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”;
2) przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie jest bezpośrednio związane z wykonywaniem zadań statutowych Fundacji;
4) zakupie na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 10
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub wobec wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
§ 11
Majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostaje przekazany organizacjom, bądź instytucjom o celach statutowych zbieżnych z celami statutowymi Fundacji.
Tekst jednolity
Łobez, dnia 11.09.2023 r.