Ośrodek Terapii i Mediacji — Realizowane projekty 2023r.
W ramach realizacji zadania publicznego pn. „Aktywna Rodzina – 2023” przeprowadzono na terenie Gminy Łobez 6 działań animacyjnych o charakterze proflaktyczno – integracyjnym dla rodzin z dziećmi. Działania do chwili obecnej zostały przeprowadzone na terenach wiejskich w miejscowości Zajezierze, Grabowo, Bełczna, Bonin, Dalno oraz w mieście Łobez. Działania prowadzone były przy współudziale Teatru Gwitajcie ze Szczecina, Pana Piotra Blumensztajna, Mariusza Szpryngacza, Agnieszki Buksy oraz Oskara Arłukowicza – Ratownika Madycznego.
W ramach przeprowadzonych działań odbyły się 3 godzinne spotkania animacyjne dla dzieci i dorosłych w ramach których prowadzący organizowali różnego rodzaju animacje poprzez taniec, śpiew zabawy ruchowe w formie konkursów a także gry i zabawy sportowo – rekreacyjne.
Rezultatem zreorganizowania takich działań na terenach wiejskich było przede wszystkim zagospodarowanie czasu wolnego dla dzieci w okresie wakacji. Przeprowadzone zajęcia animacyjne dla rodzin z dziećmi miały na celu pobudzenie do aktywności ruchowej ale również w kwestii rozwijania umiejętności manualnych jak i edukacyjnych. Poprzez organizację wydarzeń mieszkańcy mieli okazję do pełnej integracji jak i również wymiany doświadczeń oraz możliwość nauki poprzez zabawę. Uczestnicy nabyli wiedzę z zakresu zdrowego stylu życia poprzez udział w konkursach wiedzy czy zabawy o charakterze rekreacyjnym.
Ponadto, każdy uczestnik mini pikników:
– ukształtował postawy odpowiedzialności względem podejmowanych decyzji o sięgnięciu po alkohol i papierosy,
– został uświadomiony, że zdrowy styl życia chroni przed chęcią picia i palenia,
– posiadł świadomość zagrożeń jakie powodują używki,
– nabył umiejętności udzielania pierwszej pomocy, zasad bezpieczeństwa jakie powinny być stosowane w takich sytuacjach,
– ukształtował postawę obywatelską w przypadku pomocy innym osobom,
– nabył umiejętności manualne, poprzez wykonywanie prac plastycznych,
– poprawił swoją zdolność ruchową poprzez udział w konkursach sportowych,
– posiadł wiedze na temat zdrowego stylu życia, jakie jeść warzywa i owoce oraz ich wpływ na funkcjonowanie człowieka,
– nabył wiedzę w zakresie współpracy w grupie oraz podejmowania decyzji odpowiedzialnych wpływających na pozostałą grupę.
W ramach zrealizowanego zadania publicznego przeprowadzone zajęcia przyczyniły się do uczestnictwa w życiu społecznym, poprzez podniesienie świadomości i wiedzy z zakresu planowania rodziny, macierzyństwa, a także umiejętności rozwiązywania konfliktów partnerskich, rodzinnych i międzypokoleniowych. W znaczny sposób podniesiono kompetencje rodzicielskie i wychowawcze dotyczące rodzin zagrożonych i dotkniętych przemocą fizyczną, psychiczną, ekonomiczną, seksualną oraz zaniedbaniem. Praca na spotkaniach indywidualnych oraz grupowych podniosła kompetencje osób doznających przemocy, które nabyły także świadomość zapobiegania zagrożeniom cyfrowym, rozwiązywaniu problemów związanych z nauką zdalną oraz pracy nad rodziną starającą się m.in.: o przywrócenie pełnych praw rodzicielskich. Uczestnicy nabyli umiejętności wychodzenia z kryzysu w rodzinie, związkach małżeńskich i związkach partnerskich poprzez terapię rodzinną i indywidualną w podejściu behawioralnym i poznawczo-behawioralnym.
W ramach Działania Nr II zorganizowano warsztaty i prelekcje na temat podnoszenia wiedzy i świadomości z zakresu planowania rodziny, macierzyństwa, okresu ciąży i połogu, budowania kontaktu i realizacji od pierwszych dni. W ramach warsztatów rodzice nabyli wiedzę z zakresu antykoncepcji oraz szczegóły przebiegu cyklu miesiączkowego oraz związane zagrożenia z nieregularnością i zaburzeniami miesiączki. W ramach terapii pedagogicznej uczestnicy wzmocnili umiejętności wychowawcze rodziców. Rezultatami warsztatów są wzrost ich kompetencji wychowawczych, usprawnienie funkcji psychomotorycznych u dzieci, podniesienie poziomu sprawności manualnej u dzieci, wyeliminowanie emocjonalnych i społecznych konsekwencji niepowodzeń szkolnych, zmiana postawy dzieci wobec trudności w uczeniu się, oraz wzrost ich motywacji i samooceny, umożliwienie dzieciom i rodzicom doświadczania własnej skuteczności i poczucia sprawstwa, wzmocnienie u rodzica umiejętności dostrzegania i eksponowania pozytywnych cech i uzdolnień u własnych dzieci, przywrócenie dzieciom prawidłowego funkcjonowania szkolnego, poprawa komunikacji na linii rodzic-dziecko, wzmocnienie koordynacji wzrokowo-słuchowej u dzieci.
Fundacja Support wychodząc naprzeciw problemom związanym z coraz bardziej pogarszającym się wzrokiem u dzieci w wieku szkolnym przeprowadziła badania optometryczne dla uczniów w Zespole Szkół im. T. Kościuszki w Łobzie. Badaniem objętych zostało 180 uczniów. Pogarszający się wzrok uczniów to przede wszystkim skutek nauki zdalnej. Badania optometryczne/ okulistyczne mogą wykryć problemy między innymi typu suchość spojówek, krótkowzroczność czy zez oraz zapobiegać im w odpowiednim czasie. Okuliści są zgodni co do tego, że nauka zdalna w domu, wpłynęła na pogorszenie wzroku u uczniów. Wielogodzinne spędzanie czasu przed komputerem w czasie lekcji oraz innymi ekranami np. smartfona czy tabletu (gry, Internet) a tym samym ograniczenie kontaktów i aktywności na świeżym powietrzu mogą powodować negatywne skutki dla oczu problemy typu suchość spojówek, krótkowzroczność czy zeza. To dowód na to, że przede wszystkim wzrok dzieci również wymaga przeglądu i to bez względu na wiek. Diagnostyka wad wzroku jest ważna szczególnie w nienaturalnych warunkach nauki on – line. W ostatnim czasie obserwuje się wzrost liczby zaniepokojonych rodziców, którzy szukają u optometrystów i okulistów porady dla dzieci w wieku szkolnym. Może dojść do tzw. nadmiernego napięcia akomodacji oka, która w przewlekłych sytuacjach może doprowadzić do spazmu akomodacyjnego czyli pseudo krótkowzroczności szkolnej co objawia się później u dorosłego krótkowzrocznością lub zaburzeniami widzenia obuocznego. Zez natomiast to choroba neurologiczna narządów wzroku, która objawia się osłabieniem mięśni okoruchowych, co powoduje zmianę konta patrzenia jednego oka względem drugiego. Innymi słowy schorzenie polega nierównoległym ustawieniu gałek ocznych. Dzieci z nieleczonym zezem mogą mieć problemy w nauce trudności w czytaniu, pisaniu a nieleczony może powodować dwojenie czyli obraz widziany jest podwójnie.
Przeprowadzone badania u uczniów będą polegały na:
– DAL – tablice Snellena (5m),
–BLIŻ – tablice Snellena (40 cm),
III. Test Hirschberga – test refleksów rogówkowych – sprawdzenie systematyczności refleksów lub wstępne oszacowanie kąta zeza,
Każdy uczeń, który miał wykonane badanie otrzymał dokument potwierdzający wykonane badanie. W przypadku wykrycia problemu ze wzrokiem, pacjent zostanie wraz z rodzicami odpowiednio pokierowany na kolejne badania okulistyczne. Badania odbyły się w Zespole Szkół im. T. Kościuszki w Łobzie w porozumieniu z Dyrektorem placówki i objęły 180 uczniów. Badania były prowadzone przez optometrystę w asyście dwóch pracowników na sprzęcie do tego wyznaczonym.
Fundacja Support wychodząc naprzeciw problemom związanym z coraz bardziej pogarszającym się wzrokiem u dzieci w wieku szkolnym, przeprowadziła w dniach 17 i 18 maja 2023 r. badania optometryczne dla uczniów klas VII i VII. Badaniem objętych zostało 50 uczniów. Pogarszający się wzrok uczniów to przede wszystkim skutek nauki zdalnej. Badania optometryczne/ okulistyczne wykryły problemy między innymi typu suchość spojówek, krótkowzroczność czy zez oraz zapobiegać im w odpowiednim czasie. powodować dwojenie czyli obraz widziany jest podwójnie.
Przeprowadzone badania u uczniów będą polegały na:
– DAL – tablice Snellena (5m),
–BLIŻ – tablice Snellena (40 cm),
III. Test Hirschberga – test refleksów rogówkowych – sprawdzenie systematyczności refleksów lub wstępne oszacowanie kąta zeza,
Każdy uczeń, który będzie miał wykonane badanie otrzymał zaświadczenie potwierdzające wykonane badanie. Po wykonaniu badań przesiewowych w grupie wiekowej 12-16 lat można stwierdzić iż u większości badanych uczniów ostrość wzroku do dali i bliży była na poziomie 100% normy wiekowej (z małymi odchyleniami). Widoczne są jednak zaburzenia związane z oburzoną stereopsją (widzenie 3D) w bliskich odległościach. Najczęściej jest to spowodowane zbyt dużym wysiłkiem wzrokowym w odległości 30-60 cm (czytanie, korzystanie z telefonu oraz komputera). Zaleca się wtedy prawidłową higieną pracy wzrokowej, a szczególnie metodę 20/20/20 (co 20 minut spoglądamy przez 20 sekund na przedmioty oddalone w odległości 20 stóp – czyli ok 6 metrów), oraz dłuższy czas spędzony na świeżym powietrzu. Zaburzone parametry konwergencji oraz akomodacji mogą wynikać również z przebodźcowania podczas nauki zdalnej. Jednak to wymaga dalszej szerszej diagnostyki okulistycznej oraz optometrystycznej.Badania odbyły się w Szkole Podstawowej w Radowie Małym w uzgodnieniu z Dyrektorem placówki i objęły 50 uczniów. Badania były przeprowadzone przez optometrystę w asyście dwóch pracowników na sprzęcie do tego wyznaczonym.
W ramach realizacji projektu odbyły się już zajęcia sportowe (20 spotkań) prowadzone przez Klaudię Urbańska na terenach wiejskich w Gminie Łobez. Dzieci brały udział w konkursach sportowych , rozwijały swoje zamiłowania , poprawiły swoja aktywność ruchową przez co mogły się ze sobą jeszcze lepiej zintegrować. Podsumowaniem tych działań był I Międzysołecki Turniej Sportowy , w którym udział wzięło 9 sołectw z terenu Gminy Łobez , które rywalizowały ze sobą w konkurencjach zręcznościowych zorganizowany w dniu 19.08.2023r.
Przyjemność otwarcia turnieju turnieju miał Piotr Ćwikła Burmistrz Łobza oraz Dorota Skólmowska Dyrektor Centrum Usług Społecznych w Łobzie. W wydarzeniu udział wzięli również Zdzisław Urbański Kierownik Hali- Sportowo- Widowiskowej w Łobzie , Piotr Blumensztajn prezes Fundacja Support , Agnieszka Buksa Członek Zarządu Fundacji Fundacji Support oraz Mariusz Szpryngacz Wiceprezes Fundacji Support . Klasyfikacja końcowa :
1 miejsce – Sołectwo Zagórzyce
2 miejsce – Sołectwo Bełczna
3 miejsce – Sołectwo Wysiedle
4 miejsce – Sołectwo Dalno
5 miejsce – Sołectwo Unimie
Ponadto udział w turnieju wzięły również Sołectwo Prusinowo , Sołectwo Meszne- Zachełmie , Sołectwo Rynowo oraz Sołectwo Łobżany . Wszystkie drużyny otrzymały puchary i medale a na każdego uczestnika czekał pyszny , słodki poczęstunek. Konkurencje sportowe poprowadziła Klaudia Urbańska.
Do połowy września odbywały się również zajęcia rękodzielnicze również na terenach wiejskich poprowadzone przez Panią Agnieszkę Kitlas z makramy oraz sznurka. Zainteresowanie dzieci było ogromne dlatego też niektóre zajęcia odbywały się dwukrotnie na świetlicach. Łącznie odbyło się 30 spotkań na terenach wiejskich.
W ramach zadania odbyły się również cztery wyjazdy dla dzieci i młodzieży z terenów wiejskich. Pierwszy w ramach projektu ‘’ Środowiskowe wsparcie dzieci i młodzieży z terenu Gminy Łobez 2023’’ , w którym dział wzięły dzieci z Łobżan , Prusinowa , Poradza oraz Bełcznej był do Kołobrzegu do Muzeum Figur Woskowych , w którym każdy z uczestników mógł sobie zrobić pamiątkowe zdjęcia z podobiznami znanych postaci filmowych , muzyków , sportowców czy polityków. Przystankiem była plaża , morze i chwila odpoczynku podczas którego dzieci miały czas na zabawę w piasku i okazję do złapania promieni słonecznych.
Drugi z wyjazdów w ramach projektu finansowanego ze środków Centrum Usług Społecznych w Łobzie odbył się dla dzieci z Suliszewic , Rynowa , Wysiedla , Zagórzyc oraz Rożnowa. 34 osobowa grupa dzieci i młodzieży udała się do kina do Drawska Pomorskiego na Wojownicze Żółwie Ninja. Z racji tego , że pogoda sprzyjała po filmie wszyscy udali się na pyszne lody do Manufaktury ‘’Krówka’’.
Trzeci wyjazd odbył się dla dzieci z Gminy Łobez (Unimie, Dobieszewo, Zachełmie, Worowo oraz Karwowo) do Szczecina na wystawę do Kosmoparku żeby doświadczyć m.in. czym jest stan nieważkości. Na śmiałków czekała również „martwa pętla” w symulatorze dla pilotów, zmagania z grawitacją znaną z innych planet oraz dziesiątki innych interaktywnych.
Dobra zabawa zaczęła się już przy wejściu, gdzie każde dziecko mogło założyć strój astronauty. W takim ekwipunku można było wejść na teren ekspozycji złożonego z ponad 40 kosmicznych stref z bardzo różnymi atrakcjami. Dzieci dowiedziały się, jaka jest grawitacja na Jowiszu. I to nie przeglądając nudne wykresy, tylko samemu próbując zrobić kilka kroków w identycznych warunkach. Była to też okazja, by poznać swoją wagę na innych planetach czy też przeprowadzić drobną naprawę w „przestrzeni kosmicznej”. Dzieci miały okazję skorzystać także z tzw. „wirówki” – symulatora, w którym można poczuć się jak podczas lotu w kosmos, osiągając stan nieważkości. Dla zwiedzających czekało pięć stref wirtualnej i dodatkowej rzeczywistości, gdzie zakładając specjalne okulary dzieci mogły błyskawicznie znaleźć się w kosmosie. W planetarium zaplanowano projekcję filmu kopułowego. Można też było dotknąć prawdziwych kombinezonów astronautów, meteorytów oraz innych niedostępnych na co dzień artefaktów kosmicznych.
Czwarty wyjazd był do Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie gdzie dzieci z sołectwa Dalno zobaczyły pięć wystaw tematycznych m.in. wystawa składająca się w przeważającej większości z interaktywnych, samoobsługowych eksponatów umożliwiających samodzielne przeprowadzanie doświadczeń. Elementami, które robiły niesamowite wrażenie była różnorodność części jednostek pływających i ich wyposażenie, narzędzia i przyrządy związane z żeglugą i różnymi pracami na morzu, modele i makiety. Dzieci odwiedziły także strefę, w której zobaczyły proces projektowania i budowania statku, typy jednostek pływających, rodzaje napędów, sposoby sterowania, właściwości wody i ich wpływ na jednostki pływające.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działalności Fundacji „Support” lub potrzebujesz wsparcia, zapraszamy do kontaktu. Jesteśmy tu, aby pomóc i wspólnie tworzyć lepszą przyszłość dla naszych społeczności.