Ośrodek Terapii i Mediacji — Realizowane projekty 2022r.
W ramach zrealizowanego zadania publicznego przeprowadzone zajęcia przyczyniły się do uczestnictwa w życiu społecznym, poprzez podniesienie świadomości i wiedzy z zakresu planowania rodziny, macierzyństwa, a także umiejętności rozwiązywania konfliktów partnerskich, rodzinnych i międzypokoleniowych. W znaczny sposób podniesiono kompetencje rodzicielskie i wychowawcze dotyczące rodzin zagrożonych i dotkniętych przemocą fizyczną, psychiczną, ekonomiczną, seksualną oraz zaniedbaniem. Praca na spotkaniach indywidualnych oraz grupowych podniosła kompetencje osób doznających przemocy, które nabyły także świadomość zapobiegania zagrożeniom cyfrowym, rozwiązywaniu problemów związanych z nauką zdalną oraz pracy nad rodziną starającą się m.in.: o przywrócenie pełnych praw rodzicielskich. Uczestnicy nabyli umiejętności wychodzenia z kryzysu w rodzinie, związkach małżeńskich i związkach partnerskich poprzez terapię rodzinną i indywidualną w podejściu behawioralnym i poznawczo-behawioralnym. Wypracowano prawidłowe nawyki żywieniowe zdrowego stylu życia.
Ponadto w ramach Działania I podczas terapii partnerzy (również z dziećmi) zdobyli umiejętności lepszego komunikowania się, dowiedzieli się, jakie błędy popełniali, zyskali nowe spojrzenie na siebie, swojego partnera a także dzieci i ich relację. Nauczyli się rozpoznawania potrzeb własnych i partnera oraz dzieci – również poprzez zabawę, wspólne gry oraz naukę, uświadomili sobie, jak ważne jest wspólne spędzanie czasu, wzajemny szacunek i dbanie o siebie. Podczas spotkań z mediatorem uczestnicy zdobyli wiedzę o mediacji, która jest sposobem rozwiązywania konfliktu. Uczestnicy zdobyli wiedzę o alternatywnym sposobie rozwiązywania konfliktów a także o tym iż mediacja jest dobrowolną, poufną metodą rozwiązywania sporu, w której strony konfliktu lub sporu, z pomocą bezstronnego i neutralnego mediatora, samodzielnie dochodzą do porozumienia. Uczestnicy podczas spotkań z mediatorem wypracowali zmniejszenie lęku przed zrachowaniami drugiej strony. Uczestnicy zdobyli wiedzę teoretyczna i praktyczną w jaki sposób uwzględnić potrzeby oraz interesy wszystkich osób. Poprzez spotkania z mediatorem uczestnicy zdobyli również umiejętności rozwiązywania konfliktów partnerskich, rodzinnych, międzypokoleniowych a także w jaki sposób umożliwić wybaczenie doznanych krzywd i pojednanie.
W ramach warsztatów rodzice nabyli wiedzę i umiejętności dotycząca m. in. potrzeb dzieci, budowania bezpiecznej, bliskiej relacji, sposobów komunikacji, stawiania i respektowania granic. Mieli możliwość przyjrzeć się swoim problemom z dziećmi, zrozumieć, jakie są ich przyczyny, a także – w oparciu o analizę swoich postaw i strategii wychowawczych – uświadomić sobie swój osobisty wkład w sytuację dziecka i relację z nim oraz wypracować konstruktywne sposoby komunikacji w rodzinie. Interwencje kryzysowe przeznaczone były dla uczestników, którzy borykają się z bieżącym kryzysem związanym z przemocą domową i/lub uzależnienia. Interwencja dotyczyła w szczególności występowania konkretnych, trudnych zachowań u dziecka, agresywnego zachowania dorosłego członka rodziny, w tym kolejnej awantury, konieczności nagłej wyprowadzki, sprawy w sądzie, interwencji policyjnej czy innych służb. W sesjach antykryzysowych brały udział całe rodzina lub jej część. Podczas sesji specjaliści FUNDACJI SUPPERT pomogli w ustaleniu bieżącego, krótkoterminowego planu dla rozwiązania lub złagodzenia kryzysowej sytuacji i na ile to było możliwe, przywrócenia stabilności. W ramach warsztatów dla rodziców Uczestnicy nabyli umiejętności jak być dobrym rodzicem, jak wychować szczęśliwe dziecko (profilaktyka przeciwdziałania, przemocy w rodzinie – wychowanie bez klapsa, bez przemocy, psychicznej, seksualnej, trening umiejętności wychowawczych, trening asertywnej komunikacji).
W ramach Działania Nr II zorganizowano warsztaty i prelekcje na temat podnoszenia wiedzy i świadomości z zakresu planowania rodziny, macierzyństwa, okresu ciąży i połogu, budowania kontaktu i realizacji od pierwszych dni. W ramach warsztatów rodzice nabyli wiedzę z zakresu antykoncepcji oraz szczegóły przebiegu cyklu miesiączkowego oraz związane zagrożenia z nieregularnością i zaburzeniami miesiączki. W ramach terapii pedagogicznej uczestnicy wzmocnili umiejętności wychowawcze rodziców. Rezultatami warsztatów są wzrost ich kompetencji wychowawczych, usprawnienie funkcji psychomotorycznych u dzieci, podniesienie poziomu sprawności manualnej u dzieci, wyeliminowanie emocjonalnych i społecznych konsekwencji niepowodzeń szkolnych, zmiana postawy dzieci wobec trudności w uczeniu się, oraz wzrost ich motywacji i samooceny, umożliwienie dzieciom i rodzicom doświadczania własnej skuteczności i poczucia sprawstwa, wzmocnienie u rodzica umiejętności dostrzegania i eksponowania pozytywnych cech i uzdolnień u własnych dzieci, przywrócenie dzieciom prawidłowego funkcjonowania szkolnego, poprawa komunikacji na linii rodzic-dziecko, wzmocnienie koordynacji wzrokowo-słuchowej u dzieci.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działalności Fundacji „Support” lub potrzebujesz wsparcia, zapraszamy do kontaktu. Jesteśmy tu, aby pomóc i wspólnie tworzyć lepszą przyszłość dla naszych społeczności.